TORE TUGIÕPILASTE JUHENDAJA VÄLJAÕPE EHK TORE PÕHIKOOLITUS (baaskoolitus, stardikoolitus)
Koolituse olemus:
TORE põhikoolitus on tugiõpilaste JUHENDAJATE koolitus, mille eripära on see, et juhendaja osaleb koolitusel algusest peale koos oma esimese noortegrupiga (tulevaste tugiõpilastega). TORE põhikoolituse tulemus on tugiõpilastegevusekäivitamine kooli(de)s.
Juhendajad on koolitusel võrdväärsed õpilasega. Üheks koolituse eesmärgiks on kaotada barjäärid õpilaste ja õpetajate vahel. Pärast koolitust peaks iga kooli TORE-grupp olema piisavalt tugev meeskond, et koolis toime tulla ja oma gruppi laiendada. Juhendajal on siinjuures väga oluline roll - toetav, juhendav, arukalt suunav ja siduv (pidev ja usalduslik side õpetajate ja õpilaste vahel).
Koolitusel lähtutakse mitte-formaalse õppimise põhimõtetest - läbi mängude, arutelude, praktilise läbitegemise, vestluste, rollimängude, grupi- ja loovtööde on koolituse läbiviijate eesmärk kutsuda osalejates esile teatud muutused hoiakute ning väärtuste kujunemises ja luua soodsad tingimused oluliste sotsiaalsete suhtlemis-ja toimetulekuoskuste arenguks tugiõpilastegevuse elluviimiseks koolikeskkonnas.
Stardimeeskond:
Ootame koolist 1-2 juhendajat, 3 noort (alates 6. klassist). Hea on kohe alguses kaasata poisse! Koolitusel osalevad koos 3-5 erineva kooli stardimeeskonnad, kellel on soov oma koolis tugiõpilastegevus käivitada (või värskendada).
Koolituse formaat, maht ja sisupunktid:
·TORE põhikoolituse läbimine (3p+3p+3p)
72 ak.tundi
Põhikoolituse peateemad (I, II, III moodul ehk 9 päeva):
omis on TORE ja kes on tugiõpilane ehk torekas?
okoolielu probleemide määratlemine ja klassifitseerimine;
oenda ja teiste aktsepteerimine ning HEA ja HALB laps!?
okategooriliste hoiakute ületamine;
oTORE meeskonna loomine;
oprobleemide käsitlemine ning positiivse mõtteviisi ja muutuste võimalikkus;
oedu ja ebaedu ning hirm ja julgus;
okonflikt;
oEI-ütlemine;
ooma väärtuste, hoiakute ning oma piiride teadvustamine,
oempaatiavõime ja kuulamisoskuste arendamine;
oeneseväljenduse parandamine;
omeeskonna-ja koostöö harjutamine;
olaienduskoolituse läbiproovimine;
oTORE partnerid, koostöö: milleks ja kellega? TORE tegevuskava, TORE koolitus.
·Praktika: laienduskoolituse läbiviimine koolis
Laienduskoolituse viib iga kooli meeskond oma koolis ise läbi ja selleks saavad juhendajad koolituskoti koos „TORE-juhendaja käsiraamatuga”
(metoodiline materjal tugiõpilaste ringi laiendamiseks oma koolis).
40 ak.tundi
·Iseseisev töö (praktika ajal jne)
20 ak.tundi
·Ringikeskne supervisioon
4 ak.tundi
·Kogemuskohtumine ehk koolituse lõpetamine,
8 ak.tundi
Koolituse kogumaht:
144 ak.tundi
Lisaväärtused:
Edasine TORE ringi tegevus kujuneb juba igas koolis „omanäoliseks".
Mida rohkem on koolis heade suhtlemisoskustega noori, seda vähem jääb ruumi näiteks kiusamisjuhtudele ning seda rohkem väärtustatakse ise-olemist, erinevusi, teineteisest lugupidavaid suhteid.
Kõiki osalejaid kaasatakse läbi juhendajate listi ka teistesse noorteühingu TORE tegevustesse: suvekool, juhendajate sügiskool ja supervisioonid, TORE konverentsid, seminarid jne.
Hind:
Tänu Hasartmängumaksu Nõukogu toetusele saame MTÜ NÜ TORE poolt katta teatud osas koolituse kuludest, kuid igal koolimeeskonnal on siin vaja ka omapanustamist, mis on transport koolituskohta + koolituspaketi hind (viimane sõltub käivitavate projektide eripäradest). Keskmiselt jääb hind 800-900 euro vahemikku ja see sisaldab koolimeeskonna (4-5 inimest) majutust (6 ööd), toitlustust (9 päeva), professionaalselt juhitud koolitusprotsessi (9 päeva + supervisioon praktika ajal + kogemuskohtumine) koos koolitusel kasutatavate vahenditega ja koolitusmaterjale (juhendaja koolituskott ja käsiraamat, mille iga kooli meeskond endale saab).
TORE koolitajad:
TORE koolitajad töötavad alati paaris. Kõikidel TORE koolitajatel on koolis/noortekeskuses töötamise kogemus TORE ringide eestvedajatena ning vastav ettevalmistus tugiõpilasmeeskondade koolitamiseks Eesti koolides.
TORE põhikoolituse koolitajad on: Aili Avi, Merit Eskel, Marju Jaanimäe, Maire Lilleberg, Feelika Luik, Endla Lõkova, Epp Priimägi, Nade˛da Selivjorstova, Ele Sööl.
Koolituse soov on iga kooli oma inimeste initsiatiiv (enamasti pöörduvad juhendajad, vahel koolijuhid, tihti ka noored, kuid informeeritud ja kaasatud saavad kõik osapooled) ja üheskoos saame seda plaanima hakata. Koolitustegevus on MTÜ TORE jaoks projektipõhine tegevus ja seetõttu tuleb koolituse käivitamiseks varuda alati veidi kannatust. Info: karmen@tore.ee (tore@tore.ee)
Pärast koolitust (nii põhi- kui laienduskoolitust) on võimalik saada osa teistest ühingu poolt pakutavatest arengutegevustest ja astuda TORE liikmeks. Loe liikmelisuse kohta SIIT.
TORE TUGIÕPILASTE LAIENDUSKOOLITUS
Põhikoolituse läbinud juhendaja ja tugiõpilased koolitavad oma kooli siseselt kindla koolitusprogrammi – „TORE juhendaja käsiraamatu” - järgi teisi õpilasi saama tugiõpilaseks. Laienduskoolitusel käsitletakse 20 erinevat teemat ning orienteeruv tundide maht on 40 akadeemilist tundi.
TORE TUNNISTUS
Nii põhikoolituse kui ka laienduskoolituse läbimisel saavad osalejad tunnistuse. Põhikoolituse tunnistused taotleb koolituse lõpuks koolitajate paar. Laienduskoolituse tunnistused taotleb tavaliselt koolis tegutsev TORE juhendaja. Tunnistus näitab ära, mis alane koolitus on läbitud ja mis perioodil, kes on olnud koolitajad ning tunnistuse väljastaja. Tunnistusel on ka koolituse maht vastavalt läbitud tundidele: põhikoolitus traditsiooniliselt 144 h ja laienduskoolitus 40 h. Tunnistuste taotlus on leitav TORE kodulehel või saab seda küsida kirja teel karmen@tore.ee (tore@tore.ee)
TORE täiendkoolitused juhendajatele: et tagada nende (ka koolitajate) motiveeritus ja pakkuda neile erinevaid teemasid, mis täiendavad TORE-ga tegelemist, juhendajaks olemist jne. (pedagoogiline psühholoogia, juhtimiskoolitus, meeskonnatöö, pingetega toimetulek jt) korraldab MTÜ TORE erinevaid täiendkoolitusi ja seminare. Tuntuim TORE täinedkoolitus on igaaastane TORE sügiskool. Lisaks toimub 2 korda aastas juhendajatele ka supervisioon.
Eraldi saab välja tuua TORE suvekooli "ANNAN ENDAST PARIMA!" raames toimuvaid õpitubasid. Suvekooli eesmärk on täiendavalt koolitada erinevates koolides juba tegutsevaid tugiõpilasi ja nende juhendajaid, et nad saaks efektiivset koolikeskkonnas tugiõpilastegevust ellu viia.